Kommunerne skal særligt tage sig af børns trafiksikkerhed, som det er beskrevet i Færdselsloven. Men det handler også om at understøtte børns bevægelse og ret til at færdes på egen hånd. 

I praksis er der virkelig mange ting, som man kan tilpasse børns behov. Det har jeg rigtig mange års erfaringer med, og jeg ved, hvad der virker og hvorfor. Børn er ikke små voksne, de er ikke færdigudviklede, og det kan vi imødekomme i løsningerne.

Jeg har været med til at eksperimentere og udvikle mange nye gode og sikre løsninger for børn, og jeg har deltaget i arbejdet med vejregler, håndbøger, kurser og anbefalinger for infrastruktur. Min uddannelse indeholder også anlægsteknik, som sammen med rigtig mange års erfaringer gør, at jeg kan få den bedste dialog med de projekterende og de driftsansvarlige.

Jeg har en kreativ vinkel på opgaverne, som betyder, at jeg gerne revurderer og nyudvikler løsningerne. Mit faglige netværk er meget stort, og hvad jeg ikke selv har, det finder jeg. Jeg sikrer, at der er bund i hver en detalje, økonomisk, juridisk, teknisk, og at tidsplanen kommer til at holde.

Jeg vil kunne bidrage til f.eks.:
  • Skolevejsrapporter
  • Anbefalede skoleruter
  • Mobilitetsplaner
  • Trafikpolitikker
  • Politisk indstilling
  • Ansøgning om eksterne midler
  • Skitseprojekt
  • Dialog med projekterende, drift og kommunikation
  • Borgermøder
  • Evaluering og afrapportering


Her er mine primære referencer indenfor skoleveje:

Sikre skoleveje i Fredericia – projektleder

På baggrund af den nye skolereform skulle der etableres 4 store skolecentre i kommunen. Derved fik mange af eleverne nye og mere problematiske skoleveje. Hvis problemerne ikke blev løst, kunne det påføre kommunen store udgifter til elevtransport og voksende sundhedsproblemer. Jeg udarbejdede 41 skitseforslag for samtlige primære skolevejsprojekter med henblik på at kunne foregribe problemerne.

Fredericia Kommune 2013

Sikre skoleveje i Odense – projektleder

Ansvarlig for planlægning og udvikling af sikre skoleveje omkring mere end 50 skoler i Odense. Planlagde og implementerede 150 – 200 skolevejesprojekter og flere tilhørende kampagner. Jeg gennemførte skolevejsanalyser for alle skoler. Sikrede at alle delprojekter blev evalueret og formidlet og at der til stadighed var fokus på målopfølgelsen.

Odense Kommune 1990 – 2007 

Sund og cykelvenlig skolevej – ekspert

Der blev udarbejdet en faglig manual til kommuner og rådgivere, som angiver en lang række anbefalede tiltag og projekter, der kan sikre børn i trafikken og få flere til at tage cyklen. Der er endvidere beskrevet de lovmæssige rammer og angivet prisniveauer med henblik på at skabe mest værdi for investeringerne. Rapport er også udgivet på engelsk.

Troels Andersen Trafikplanlægning for Kræftens Bekæmpelse 2012

Danmarks mest cykelvenlige skole – ekspert

I Frederikshavn blev der nedlagt tre skoler og i stedet opførtes én ny skole til 1.200 elever, som nødvendiggjorde en ny trafikplan. Der var et stort potentiale for at få mange af børnene til at selv at cykle eller gå til skole. For at sikre skolevejene til den nye midtbyskole var der behov for 13 skolevejsprojekter. Som supplement til anlægsprojekterne gennemførtes en række aktiviteter og kampagnetiltag. Projektet opnåede støtte fra statens cykelpulje.

Troels Andersen Trafikplanlægning for Frederikshavn Kommune, 2012 

Publikationer
  • Sund og cykelvenlig skolevej, Kræftens Bekæmpelse, 2012
  • Gør dit barns skolevej sikker, Odense Kommune, 2006
  • Skoleveje i Danmark, Odense Kommune, 2005

Jeg har bl.a. skrevet disse artikler til Trafik & Veje – klik for at læse:

Benchmarking af børns transportvaner 

Skoleveje ad nye veje i Fredericia 

Skoleelevers utryghed kortlagt ved brug af internettet 

Skolevejsprojekter i Odense Kommune – virker de? 

Sikring af skoleveje i Odense Kommune 

Effekt af signalanlæg for skolepatrulje